Navigatie

Hoe verkoop je jouw kleding?

Het is zo ver! Je hebt besloten om het professioneel aan te pakken.  Je hebt inmiddels een latex kleding lijn / collectie gemaakt, of een paar leuke enkele latex stukken. En die wil je graag verkopen! Maar hoe pak je dat aan?

We hebben een aantal tips.

Afwerking

De afwerking moet top zijn! Dus geen lijmrestjes, randjes, of scheve naden. Een consument is kritsch. En dat mag ook want zelfgemaakte en bijzondere latex kleding is meestal niet goedkoop.

Maak mooie foto's.

Latex kleding wat aan een hangertje hangt, of dat op een tafel ligt, ziet er meestal niet echt aantrekkelijk uit om te kopen voor klanten. Latex toont altijd het mooist als er 'iets' in zit. Dan kan zijn een paspop, of je bent zelf model van jouw eigen latex kleding, of je laat de kleding showen door een model.

Hoe professioneler dat er uit ziet, hoe beter de verkoop natuurlijk.

Paspop

Zorg er voor dat de paspop er goed uit ziet. Schoon, geen krassen of vlekken. Hang een groen of blauwe doek achter de paspop (ook op de grond) en maak dan de foto. Je kunt dan namelijk met software de achtergrond super makkelijk verwijderen. En eventueel via de pc een andere achtergrond toevoegen. Als je dat te veel werk vindt, zorg dan voor een neutrale achtergrond en blur deze eventueel. Het gaat tenslotte om de latex kleding en niet om de achtergrond.

Je bent jouw eigen model

Er zijn ook latex kleding designers / ontwerpers, die model zijn van hun eigen kleding. Super handig! Maar zorg er wel voor dat alles klopt. Dus bescheiden achtergrond, of juist heel bijzonder zodat het matcht met de latex outfit. Kappertje, make-up, accessoires, nagels, passende schoenen... alles moet kloppen. Dus  niet thuis in de keuken eventjes snel een foto maken met op de achtergrond de prullenbak en de voerbakjes van de katten...

Samenwerken met een model

Vind je jezelf niet geschikt om de latex kleding te showen? Geen probleem, dan ga je samenwerken met een model. Bedenk eerst wat voor type man/vrouw geschikt zou zijn voor jouw kleding. Wat zoek je voor type, uitstraling, maten, etc.? Modellen kun je zelf benaderen via Facebook (er zijn ook diverse groepen waar modellen zich aanbieden), Instagram etc.  Vervolgens kun je zelf de foto's maken of je kunt gaan samenwerken met een fotograaf.

Samenwerken met een fotograaf

Als je zelf geen foto's kunt of wilt maken, dan kun je samenwerken met een fotograaf. Vaak kennen latex modellen zelf een fotograaf met wie ze samenwerken. Ook andersom is het geval, fotografen die vaak samenwerken met bepaalde modellen. Dat is handig want die kennen elkaar en weten wat het is om latex te showen en te fotograferen.

Een mooie foto maken van latex kleding is een kunst op zich. Daarom is het verstandig om met een fotograaf samen te werken die al eens foto's van latex kleding heeft gemaakt (portfolio kun je opvragen of eventjes Googlen natuurlijk). Een fotograaf heeft soms ook echt een eigen stijl. Die moet dus wel passen bij jouw idee, dat werkt het snelste en makkelijkste.

Samenwerkingsovereenkomst

Ok... je hebt de latex kleding, een latex model, en een fotograaf. Dus aan de slag zou je denken! Nog niet!

Zorg er voor dat je van te voren afspraken maakt met de personen waar je mee gaat samenwerken. Spreek een aantal zaken af zodat je niet met lege handen komt te staan, zoals geen foto's en kapotte latex kleding, of kleding die niet retour komt etc.

Mogelijke afspraken:

  • Sfeer van de foto's
  • Naakt of geen naakt
  • Aantal foto's per outfit
  • Afmeting/resolutie bewerkte foto's (niet op postzegelformaat, daar heb je niets aan).
  • Gebruik van de foto's (je wilt ze op jouw website, social media, flyers etc.)
  • Hoe komt het model aan de kleding? Stuur jij het op? Komt men het halen?
  • Wanneer komt de kleding terug?
  • Mag het model de kleding houden? (gratis? korting?)
  • Wat doe je als het model de kleding kapot retour stuurt?
  • Wat doe je als je op een feestje loopt, en daar zie je opeens jouw model in jouw kleding?
  • Afwijkende afspraken

TFP

De term TFP ben je inmiddels ook wel eens tegen gekomen. Er zijn verschillende woorden voor deze afkorting maar het komt op hetzelfde neer:

  • Time for print
  • Time for portfolio

Een model stelt zich beschikbaar en de fotograaf stelt zich beschikbaar,  met als doel een eindresultaat dat voor beide partijen een aanvulling is op de eigen portfolio. Er komen dus geen facturen aan te pas. Niet elke fotograaf wil TFP opdrachten doen. Het moet echt iets bijzonders en speciaals zijn waarbij de fotograaf het als aanvulling ziet op de portfolio. Voor de fotograaf is het fijn als jij alles al hebt geregeld. Kleding, locatie, model etc. Dat scheelt de fotograaf heel veel tijd. Maar elke fotograaf werkt natuurlijk anders. Soms hebben ze eigen modellen waar ze graag mee samenwerken, of kennen ze bijzondere locaties voor de shoot. Dus bespreek alles van te voren met een fotograaf en stel gerust vragen. Want ook de fotograaf is gebaat bij een fijne samenwerking en natuurlijk mooie latex foto's!

Credits

Uiteraard maak je de foto's niet voor niets! Je wilt exposure, latex kleding verkopen en jouw naams-/merk bekendheid vergroten. Het is dus essentieel dat iedereen zich aan het auteursrecht houdt.

Wie heeft waar recht op? Het is vrij simpel op basis van artikel 1 van de Auterswet:

"Het auteursrecht is het uitsluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld."

  • Het model heeft portretrecht.
  • De maker van de latex kleding heeft auteursrecht op het ontwerp van de kleding.
  • De maker van het gebruikte latex heeft auteursrecht op het ontwerp van het latex.
  • De maker van de foto heeft auteursrecht op het ontwerp van de foto.

Dat houdt concreet in dat jij en/of het model bijvoorbeeld niet zo maar de foto van de fotograaf mag  gebruiken, zonder vermelding van de naam van de fotograaf. Want de fotograaf is de maker/kunstenaar van de foto. Etc.

Derhalve is het dus belangrijk dat je (en iedereen) altijd de rechten / credits vermeld van de kunstenaars, makers, modellen, fotografen, make-up artist, stylist, kapper, etc. Alles en iedereen waardoor de foto (=eindresultaat) tot stand is gekomen. Ook zogenaamde 'behind de scenes' foto's die bijvoorbeeld door jou zelf zijn gemaakt. Zodra je de foto's (commercieel) gaat gebruiken en verspreiden (online danwel offline) dien je vermelding te maken van credits. 

Spreek dit ook duidelijk af met de fotograaf. Mag jij zijn foto's gebruiken op jouw website om de kleding te verkopen? Mag jij flyers maken met de foto's gemaakt door hem of haar? Etc. 

Kortom, maak goede afspraken om teleurstellingen te voorkomen.

En nu?

Pfff, veel informatie? Yes dat klopt! Maar dan weet je van te voren waar je aan toe bent. Je kunt natuurlijk nu zelf in het diepe springen, maar je kunt ook eens contact opnemen met andere latex ontwerpen / makers, die jou reeds zijn voorgegaan. Vraag hen tips, ingangen, contacten etc. Dat is niet gek of vreemd, want ook zij zijn eens begonnen natuurlijk....

Succes!

 

PS. 

Heb je inmiddels ruime ervaring met modellen en fotografen en heb je dit gelezen en mis je nog tips? Stuur ons een emailtje en we plaatsen het erbij!

 

 

 

 

 

 

 

Coming soon!

  • OPEN DAG !!!
  • LINSCHOTEN
  • Zat 1 september 2018
  • 13.00-15.00 uur
  • Latex & Lingerie
  • KLIK HIER!

Workshops 2018:

Amsterdam:

  • Zon 23 sept - Basis
  • Zon 23 sept - BH

Emmen:

  • nieuwe data volgen

​Linschoten:

  • Zon 7 okt - Basis
  • Zon 4 nov - Korset
  • Zon 2 dec - Basis
  • Zon 2 dec - BH

 

Nieuwsbrief:

Als eerste op de hoogte van kortingen, nieuwe latex lappen e.d.? Klik hier of op de afbeelding en meld je vrijblijvend aan.

Wat zeggen onze klanten?

 

TIP! Wij doen al jaren onze boekhouding in Acumulus. Géén voorkennis nodig, eenvoudig en goedkoop! Slechts € 9,95 per maand.

KLIK HIER voor alle details.

 

© 2007 - 2018 LATEX-REPAIR, latex kleding gewoon zelf maken en repareren | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
In Nederland is het voor website beheerders verplicht om bezoekers te informeren over het gebruik van cookies op de website en hiervoor toestemming te vragen. De OPTA ziet hierop toe. Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.