Navigatie

Hoe bepaal je de prijs van latex kleding die je hebt gemaakt en wilt verkopen?

Die vraag krijgen we regelmatig. Er zijn verschillende manieren om die te bepalen.

Stap 1:

WIE zijn jouw klanten? Ga je voor 'massa is kassa', of ga je voor een exclusief segment?

Voor beiden is iets te zeggen. Maar in het begin is het natuurlijk fijn om snel een aantal klanten te hebben. En dat begint meestal in jouw eigen vriendenkring. Rokjes, topjes, shirts zonder veel frutsels, kun je vrij snel maken en lopen eigenlijk altijd goed.  Wil je een exclusiever publiek aanspreken, dan verwachten die andere latex kleding. Denk aan maatwerk zoals bij catsuits, een latex korset, latex maskers etc. 

Stap 2:

WAAR zijn jouw klanten?

Zitten ze veel op internet? Zo ja, waar? Marktplaats, Etsy, Facebook of Instagram etc? Zo niet... waar zijn ze dan? Alleen op feesten? Wat voor feesten? Besloten, openbaar? Want daar hangt jouw marketingstrategie weer van af en dus ook de kosten die daar wel/niet mee samenhangen. Want een snelle post op Instagram kost minder dan flyeren bij een feest.

Stap 3:

WAT doet de concurrentie?

Ga je hetzelfde maken als veel andere latex ontwerpers? Dan heb je niet alleen te maken met de verkoopprijs. Maar ook of je alleen online verkoopt, of dat je bijvoorbeeld een atelier/winkel hebt waar men de latex kleding kan bekijken, kan passen en persoonlijk advies kan krijgen. Advies is voor veel mensen echt van meerwaarde en ze zijn dan ook bereid om een hogere prijs te betalen.

Ga je voor een specialisme? Latex voor grote maten? Latex voor alleen mannen? Alleen bijzondere latex jurkjes? Alleen maskers? Of ga je all the way? Maatwerk? Of juist niet en maak je alleen wat je zelf leuk vindt en geen productiewerk?

Stap 4:

Hoe bepaal je jouw marge?

De marge is het verschil tussen jouw kosten en de winst. Oftewel, wat ga je echt verdienen per latex rokje, latex topje etc.

Daar zijn verschilende mogelijkheden voor, zoals bijvoorbeeld:

  • prijs van de directe kosten  + materialen (excl. BTW)  x 2,5 = verkoopprijs excl. BTW

Maar dan heb je de indirecte kosten niet meegenomen. Indirecte kosten zijn de kosten die je moet betalen om latex kleding te maken. Denk aan de huur, stroomverbruik voor de lampen/machines, verwarming etc.

En dan zijn er nog de vaste kosten. Zoals bijvoorbeeld personeelskosten als je iemand in dienst neemt / inhuurt.

En wat dacht je van labels, verpakkingskosten, etiketten, zakjes. Onderschat ook de verzendkosten niet! Voor internationale verzendingen kan dat flink oplopen. En buiten de EU helemaal.

En... tijd! In het begin ben je wellicht een uur bezig met een eenvoudig rokje. Hoe sneller je het rokje kunt maken, hoe meer je verdient.

En vergeet ook niet dat als jij jouw huidige baan gaat opzeggen om fulltime latex kleding te gaan maken, dat je ook rekening moet houden met de toekomst. Je kunt ziek worden... dus geen inkomen. Een pensioenpotje aanleggen. Vakantiegeld. Etc. Zaken die normaal altijd via de werkgever gaan moet je nu zelf op orde hebben. 

Een andere methode is om het te bepalen op jouw huidige uurloon:

  • Je verdient nu 2500 euro bruto per maand, dat is ongeveer 2000 netto o.b.v. 40 uur per week, en dat is netto 11,54 euro per uur

Dat is dan het uurloon wat je netto minimaal dient te verdienen om te leven zoals je nu doet.

Hieronder een mogelijk rekenvoorbeeld van een rokje:

  • Materiaal latex + lijm: 10 euro ex btw
  • Tijdsduur: 1 uur: 11,54 euro
  • Totaal kosten: 21,54 euro > dan heb je dus nog niets verdient!

Om te verdienen:

  • 21,54 x 2,5 = 53,80 euro ex btw
  • verkoopprijs dient dan te zijn 65 euro

Maar er zijn natuurlijk nog veel meer andere methodes om tot een verkoopprijs te komen. Dus ga daar eens rustig voor zitten om te berekenen om je uit komt. Want misschien vind je een factor 2.5 te hoog, dus ga daar mee aan de slag.

En als een klant 10 dezelfde rokjes wil kopen, dan kun je natuurlijk een korting geven. 

Te lastig? Kijk dan wat andere latex ontwerpers voor een zelfde type latex kleding stuk vragen.

Tip!

Een beginnersfout is om te starten met zeer lage prijzen. Het is daarna echt heel moeilijk om later jouw klanten hogere prijzen te laten bepalen omdat je financieel niet uit komt.

 

Die Deutsche Version unserer Website ist noch nicht fertig.

Workshops 2018:

Amsterdam:

  • Zon 5 aug - Basis
  • Zon 23 sept - Basis
  • Zon 23 sept - BH

Emmen:

  • Zat 14 juli - Repair
  • Zat 4 aug - Basis

​Linschoten:

  • Zon 7 okt - Basis
  • Zon 4 nov - Korset
  • Zon 2 dec - Basis
  • Zon 2 dec - BH

 

Groups:

  • Triple M Tours Canada/USA
  • 28+29+30 september 2018

Nieuwsbrief:

Als eerste op de hoogte van kortingen, nieuwe latex lappen e.d.? Klik hier of op de afbeelding en meld je vrijblijvend aan.

Wat zeggen onze klanten?

 

TIP! Wij doen al jaren onze boekhouding in Acumulus. Géén voorkennis nodig, eenvoudig en goedkoop! Slechts € 9,95 per maand.

KLIK HIER voor alle details.

 

© 2007 - 2018 LATEX-REPAIR, latex kleding gewoon zelf maken en repareren | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
In Nederland is het voor website beheerders verplicht om bezoekers te informeren over het gebruik van cookies op de website en hiervoor toestemming te vragen. De OPTA ziet hierop toe. Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.